چرا کسب و کارمان را هوشمند کنیم؟
سیستم هوشمندسازی کسب و کار چیست؟
کسب و کار هوشمند چیست؟
منافع و مزایای هوشمندسازی کسب و کار چیست؟
کسب و کار هوشمند، کسب و کاری است که کلیه اطلاعات مربوط به کسب و کار را آنالیز نموده و پس از پردازش، تحلیل و تبدیل آن اطلاعات به دانش، برای اخذ تصمیمات و برنامه های خود یک رویه کاملاً علمی مبتنی بر اطلاعات را در پیش می گیرد.
هوشمندسازی کسب و کار، مجموعه فعالیت هایی است که در راستای ایجاد سیستمی هوشمند که بتواند به عنوان یک سیستم پشتیبانی برای تصمیم گیری تصمیم گیرندگان کسب و کار به کار رود، انجام می شود.
استقرار یک سیستم هوشمند در کسب و کار می تواند مزایای ویژه ای را به همراه داشته باشد که حداقل 10 مورد مورد مهم آن به شرح ذیل می باشند.
ارزیابی عملکرد و وضعیت فعلی کسب و کار تا موجب شود سازمان بدون اتلاف وقت، هزینه و انرژی به دنبال اهداف کلان و اساسی خود متمرکز شود.
- پیش بینی بازار که می تواند قبل از اینکه رقبا سهم بازار خود را توسعه دهند، منافع جدید بوجود آمده در بازار را عاید سازمان نماید.
- تقسیم بندی مشتریان و متعاقباً ایجاد تنوع در روش برخورد با هر گروه از مشتریان
- شناسائی مشتریان وفادار که می توان با پیگیری رفتار آنان، برنامه ریزی های کلان و استراتژیک انجام داد.
- ارتقاء سطح رضایت مشتریان
- افزایش کارائی سازمان در امور داخلی و شفاف سازی رویه فرایندهای کلیدی و ایجاد فرایندهایی یکپارچه و استاندارد
- تشخیص زودهنگام خطرات قبل از اینکه سازمان را به مخاطرات جدی بکشاند.
- شناسائی فرصت های کسب و کار قبل از اینکه رقبا، پس از رصد آن را تصاحب کنند.
- پشتیبانی دانشی از تصمیمات که هدف اصلی استقرار سیسم هوش تجاری است.
داشبوردهای اطلاعاتی
داشبورد اصطلاحی است که دقیقاً کارکردی به مثابه داشبورد ماشین دارد.
داشبورد یک نمای کلی از اطلاعات کسب و کار است که در آن می توان وضعیت کسب و کار را از لحاظ شاخص های کلیدی عملکرد، مشاهده و ارزیابی کرد.
راهکار هوش تجاری دگرش، مبتنی بر ارائه داشبوردهای اطلاعاتی بوده که در آن از طریق ارائه نمودارها، روندها و الگوهایی که در بازه های زمانی منظم ارائه می گردد، به شناخت بهتر وضعیت موجود سیستم و ایجاد نگرش و دید صحیح نسبت به آمار و عملکرد کسب و کار منجر میگردد.