تاریخچه هوش تجاری

تاریخچه هوش تجاری

تاریخچه هوش تجاری

تاریخچه هوش تجاری ( هوشمندی) با گروه گاتنر در اواسط دهه 90در حوزه سیستم های اطلاعاتی آغاز شد.

با این حال، مفهومی بسیار قدیمی تر است. این عبارت ریشه در سیستم های اطلاعات مدیریت در دهه 1970 دارد. در آن دوره، سیستم های گزارش گیری ایستا و دو بعدی بودند و هیچ توانائی تحلیلی نداشتند. در اوایل دهه 1980، مفهوم سیستم های اطلاعات اجرائی پدیدار شد. این مفهوم پشتیبانی رایانه ای را برای مدیران اجرائی و مدیران سطوح بالایی امکان پذیر می کرد.

برخی از قابلیت های معرفی شده این نوع سیستم ها، گزارش دهی چند بعدی داینامیک، پیش بینی و آینده نگری، تحلیل روند، مشاهده ریز جزئیات گزارشات، دسترسی به وضعیت و عوامل حیاتی موفقیت بود.

تا اواسط دهه 1990 این ویژگی ها در دهها محصول تجاری ظاهر شد سپس همین قابلیت ها و برخی قابلیت های جدید با نام هوشمندی یا هوش تجاری ظاهر شدند.

امروزه یکی سیستم اطلاعاتی سازمانی مبتنی بر هوشمندی، حاوی اطلاعات موردنیاز مدیران است. از سال 2005، سیستم های هوش تجاری شروع به استفاده از قابلیت های هوش مصنوعی و همچنین قابلیت های تحلیلی قدرتمند کردند.

لینک های کاربردی

فهرست مطالب

محصولاتی که بیشتر بهتون کمک میکنه