- تحقیقات بازار و برنامه بازارسازی چیست؟
- چقدر به تحقیقات بازار برای موفقیت در کسب و کار باور دارید؟
- چه برنامه ای برای نفوذ در بازار و جذب مشتریان دارید؟
- ارزش و قیمت محصول خود را برای گروههای مختلف مشتریان به چه صورت است؟ یکسان یا متفاوت؟
- برای تسخیر بازار در آینده چه طرح و نقشه ای دارید؟
این ها تنها بخشی از سوالاتی است که از مرحله تحقیقات بازار پاسخ به آنها آغاز می گردد و نتیجه آن در برنامه بازارسازی مشخص می شود.
برنامه بازارسازی (Marketing Plan) در واقع تبلور و آمیخته ی حاصل از انجام تحقیقات بازار به همراه تحلیل کسب و کار می باشد.
کلمه Marketing در معنای واقعی به کلمه بازارسازی که جامع تر از بازاریابی بوده اشاره دارد.
هر کسب و کاری پس از راه اندازی حتما بایستی برای ادامه حیات و رشد خود ، تحقیق و برنامه ای برای خلق و ساخت بازار خود داشته باشد.
بر اساس چنین طرحی این کسب و کار می تواند به شکلی بهتر و پربازده، نسبت به فروش محصولات یا خدمات اقدام نماید.
در غیر این صورت پس از مدتی نسبت به ادامه راه مایوس شده و شاید نتواند به هدف و تقاضایی که پیش بینی کرده است دست یابد.
علت این موضوع آن است که رقبا در زمینه توسعه بازار خود منفعل نبوده و طبق برنامه ریزی بازارسازی ویژه ای، نقشه و برنامه مدون عمل نموده و فضاهای خالی کسب و کار را به درستی شناسایی نموده اند.
آنچه که در ترجمه فارسی کلمه Marketing مصطلح شده است کلمه “بازاریابی” است. ولیکن آنچه که معنی واقعی این کلمه است “ساختن بازار و بازارسازی” می باشد.
عموماً زمانی که صحبت از بازار می شود، به مباحثی همچون تبلیغات نیز اشاره می شود. در این خصوص می توانید به مقالاتی مثل تبلیغات اینترنتی مراجعه فرمائید.