تحلیل استراتژیک

تحلیل استراتژیک

تحلیل کسب و کار و برنامه استراتژیک

تحلیل کسب و کار (Business Analysis) و برنامه استراتژیک (Strategic plan)  این روزها واژه شیک و جذابی محسوب می شوند.

ولیکن چند درصد کسب و کارها به تحلیل کسب و کار و محیط خود می پردازند؟

چقدر کسب و کارها دارای برنامه بلندمدت، راهبردی و استراتژیک هستند؟

چقدر کسب و کارها بر اساس یک برنامه و استراتژی مشخص کسب و کار خود را پیش می برند؟

این کسب و کارها با توجه به تغییرات محیطی چه و چگونه استراتژی مناسب را اتخاذ می نمایند؟

برنامه ریزی استراتژیک همان برنامه ریزی راهبردی می باشد.

برنامه ریزی استراتژیک هم می تواند پس از راه اندازی کسب و کار و هم قبل از راه اندازی کسب و کار تهیه شود.

در این برنامه، ابتدا فلسفه وجودی کسب و کار ذکر می شود.

سپس چشم انداز، اهداف و ماموریت های کسب و کار آورده می شود.

هر هدفی بایستی طی یک مسیر و برنامه مشخص محقق شود.

این مسیر و چگونگی چیزی جز همین عنوان جذاب استراتژی نیست.

شما نمی توانید بدون استراتژی و مسیر و برخورداری از برنامه استراتژیک، به اهداف کسب و کار خود برسید.

شاید زمانی متوجه سرگردانی خود شوید که رقبا بازار شما را به تسخیر درآورده اند.

بنابراین حتماً بایستی برای کسب و کار خود برنامه استراتژیکی داشته باشید.

بایستی طبق مسیری که این برنامه برای شما مشخص کرده است پیش بروید.

هر جا هم نیاز به بازنگری در این برنامه داشتید، سریعاً تغییرات مقتضی را در آن اعمال نمائید.

بررسی وضعیت موجود کسب و کار، اتخاذ رویکردهای نوآورانه، مسیرهای چندگانه دستیابی به اهداف و مواردی دیگری که از الزامات برنامه استراتژیک هستند می بایست در برنامه استراتژیک کسب و کار گنجانده شوند.

تصور غلطی که اکنون وجود دارید این است که برنامه استراتژیک تنها برای سازمان های بزرگ الزامی بوده و کسب و کارهای کوچک نیاز به برنامه استراتژیک ندارند.

همین تصور غلط باعث شکست اغلب کسب و کارهای نوپا شده است.

زیرا بدون داشتن استراتژی و مسیری که برای همه چالش ها و مسائل، سناریویی در نظر گرفته باشد، عملاً کسب و کار دیر یا زود به زمین خواهد خورد.

تحلیل کسب و کار و برنامه استراتژیک

برنامه استراتژیک با انجام تحلیل داخلی و خارجی کسب و کار، محقق می گردد.

روشهای مختلفی برای این موضوع وجود دارد که تجزیه و تحلیل SWOT برای تحلیل داخلی کسب و کار و PESTEL  از معروفترین روشها هستند.

البته روشهای مکمل مختلفی وجود دارند که چارچوب نیروهای رقابتی پورتر یکی از آنها می باشد.

لینک های کاربردی

فهرست مطالب

محصولاتی که بیشتر بهتون کمک میکنه