ساختار طرح کسب و کار

ساختار طرح کسب و کار

ساختار طرح کسب و کار

آنچه که محتوای یک طرح کسب و کار را در بر می گیرد بایستی پنج نوع اطلاعات زیر را تحت پوشش داشته باشد:

  1. ماموریت کسب و کار موردنظر و هدف هایی که قصد تحقق آن را دارید.
  2. محصولات و یا خدماتی که فراهم می کنید، بازارها و مشتریان هدف و موقعیت رقبا
  3. نتایج کمی و کیفی که انتظار بدست آوردن آن را دارید.
  4. منابع انسانی، زیربناها، تجهیزات، مواد خام و منابع مالی که به منظور رسیدن به اهداف کسب و کارتان نیاز دارید.
  5. فرایند فنی، سازمانی و مدیریتی که اعمال خواهید نمود.

اطلاعات فوق را به سهولت می تواند در هشت فصل به شرح زیر ساختاربندی کرد:

خلاصه برنامه اجرائی: می توان گفت این بخش مهمترین بخش گزارش شماست. خلاصه برنامه اجرائی تصویری کلی از هدف طرح کسب و کار، نکات مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد و منابع مالی موردنیاز را ارائه می نماید.

پیشینه و زمینه فعالیت: این بخش، بخشی است که اطلاعات خلاصه ای را در مورد ماهیت سازمان، محل و موقعیت فعلی شرکت، محصولات عمده و مشتریان، اطلاعات کلیدی، اساسنامه، مالکیت و مدیریت، تاریخچه، استراتژی و چشم انداز کسب و کار توضیح می دهد.

محصولات و خدمات: توصیف محصول و تاریخچه آن، ویژگی های محصول، تحقیق و توسعه، قیمت تمام شده و قیمت فروش، فرایند تولید، کنترل و تضمین کیفیت و مالکیت معنوی در این بخش ارائه خواهد شد.

بازارها و مشتریان: ویژگی های بازار، مشتریان، رقابت، نحوه استقرار در بازار، استراتژی بازاریابی و فروش های برنامه ریزی شده، در این بخش توضیح داده خواهد شد.

سازمان و عملیات کسب و کار: محل و موقعیت موردنظر برای اجرای طرح، تولید، توزیع، سفارش تولید، کنترل موجودی، ساختار سازمانی شرکت، مدیریت پروژه، سیستم اطلاعاتی مدیریت و گزارش دهی در این بخش ارائه خواهد شد.

منابع انسانی: این بخش به ارائه اطلاعات مدیریتی (سهامداران، هیات مدیره، مدیریت اجرائی و عملیاتی، مدیریت میانی، خدمات پشتیبانی بیرونی) و کارکنان می پردازد.

چارچوب قانونی و عوامل اجتماعی و محیطی: مجوزها و مصوبه های موردنیاز و نحوه اخذ آن، مسائل زیست محیطی، دیدگاهها و منافع اجتماعی و توسعه ای در این بخش ارائه خواهد شد.

برنامه ریزی مالی: سوابق مالی ( صورت های مالی)، درآمد پیش بینی شده، گردش وجوه نقدی، ترازنامه و شاخصهای مهم، نیاز به منابع مالی و سایر اطلاعات پشتیبانی در این بخش ارائه خواهد شد.

لینک های کاربردی

فهرست مطالب

محصولاتی که بیشتر بهتون کمک میکنه